Simone Mark houdt boeiende interactieve lezingen en masterclasses. Haar brede kennis van onderwijs en opvoeding, weet ze te verbinden aan praktijkervaringen. Simone spreekt over pedagogisch contact: verbondenheid tussen opvoeder en jeugdige. De korte beschrijving van deze lezingen staat hieronder.

Simone is spreker op onderwijscongressen, studiedagen en symposia. Naast haar lezingen, heeft zij een prachtige voorstelling ontwikkeld met cabaretier Vincent Bijlo: Geluk raakt je (aan)!! Deze voorstelling is te boeken via Simone.

Download de flyer ‘Geluk raakt je (aan)!!

Aankomende lezingen en masterclasses

  • 23-01-19 - Maarssen Het Kristal
  • 28-03-19 - Eindhoven Netwerk coaches sport

Overzicht lezingen en masterclasses

  • 08-12-17 - Nieuwegein NPZ-NRZ
  • 29-05-17 - Emmen Triantha
  • 30-03-17 - Middelburg Questor Verdiept ‘Pedagogisch Contact’
  • 29-03-17 - Tilburg Ons Middelbaar Onderwijs MR-congres
  • 04-03-17 - Nuenen Club Sam
  • 15-02-17 - Amsterdam OOG Onderwijs en Jeugd ‘Pedagogisch Contact’
  • 03-02-17 - Rosmalen Wittering.nl
  • 01-02-17 - Gorinchem SWV Driegang ‘Pedagogisch Contact’
  • 14-12-16 - Nijmegen Stichting Sint Josephscholen met Vincent Bijlo ‘Gelukt raak je (aan)!”
  • 16-11-16 - Amsterdam Stichting Westelijke Tuinsteden met Vincent Bijlo ‘Geluk raakt je (aan)!’
  • 04-11-16 - Nunspeet NPVJ met Vincent Bijlo ‘Geluk raakt je (aan)!’
  • 12-10-16 - Terneuzen Scholengroep Probaz ‘Pedagogisch Contact’
  • 24-05-16 - Heerenveen Thema avond Onderwijs & Opvoeding
  • 21-04-16 - Vlissingen Symposium HZ Pedagogiek/ HZ University of Applied Sciences
  • 19-04-16 - Amsterdam ROC van Amsterdam – MBO College Zuid
  • 14-04-16 - Driebergen Open Traject Pedagogische Tact – NIVOZ
  • 06-04-16 - Heel SBO De Horst – SWV Midden Limburg
  • 06-04-16 - Amersfoort Congres AOB ‘Het jonge kind’
  • 23-03-16 - Hapert Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs MR Congres
  • 22-03-16 - Eindhoven Geluksweek Fontys Hogescholen i.s.m. Vincent Bijlo
  • 25-02-16 - Amsterdam Stichting Swazoom
  • 21-01-16 - Dordrecht Interview Metaforenfabriek.nl
  • 14-01-16 - Boekel Basisschool De Uilenspiegel
  • 06-01-16 - Utrecht Hogeschool Utrecht, instituut Theo Thijssen, ConnecTED-dag
  • 02-12-15 - Amersfoort Congres ‘Voor elke mentor’
  • 26-11-15 - Zeist Stichting Wereldkidz, Meerklank
  • 25-11-15 - Venlo Stichting Kerobei
  • 20-11-15 - Emmeloord ROC Friese Poort
  • 14-10-15 - Veendam Stichting VGPONN
  • 05-10-15 - Amsterdam Congres NJI ‘Dag van de jeugd’
  • 11-09-15 - Bergen Stichting GPO-WN
  • 01-07-15 - Zeist Van Leersumschool
  • 03-06-15 - Utrecht Het Kinderopvangfonds – PACT
  • 18-02-15 - Amstelveen SWV Amstelronde
  • 20-01-15 - Eindhoven Montessori spilcentrum Trinoom

De lezing over Fysiek Contact

heeft als doel een pleidooi te houden voor de normalisering van de pedagogische aanraking, omdat deze noodzakelijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Context: Mag je een kind nog op schoot nemen? Hoe haal je vechtende kinderen uit elkaar? Mag je een verdrietig meisje een troostende arm bieden?

Fysiek contact in de professionele, pedagogische relatie is een verkrampt thema. De moraal van de afgelopen decennia, maar ook excessen zoals die uit 2010 met zwemleraar Benno L. en pedagogisch medewerker Robert M., hebben ertoe geleid dat het aanraken van kinderen en jongeren in een professionele context in een taboesfeer terecht zijn gekomen. In deze lezing reik ik handvatten aan om je pedagogische intenties te legitimeren en bewuste keuzes te kunnen maken voor goed (fysiek) contact.

De lezing over contact en de persoonlijkheid van de leraar

De lezing over contact en de persoonlijkheid van de leraar heeft als doel leraren terug te brengen naar hun oorspronkelijk inspiratie vanuit de gedachte dat pedagogisch vakmanschap voortkomt uit de identiteit en integriteit van de leraar. Veel leraren lopen het risico uit contact te raken met zichzelf én dus met hun leerlingen doordat zij druk ervaren vanuit hun omgeving: eisen van de inspectie, ouders, de politiek, etc.

In de pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal, waarbij tactvol handelen van de opvoeder geboden is. Contact kan gezien worden als de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met het kind, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn voor de ander.

Ik heb deze lezingen voor PO, VO, MBO en HBO gedaan. Met veel goede reacties. Mijn referenties staan op deze website. Daar vind je ook de video’s van mijn lezingen, colleges en masterclasses.